Kärlek o glädje

En hel människa är en kämpande människa

en hel människa är sällan harmonisk

en hel människa är på väg

en hel människa arbetar jämt

utan att veta om det

en hel människa blir aldrig färdig

med livet

en hel människa dör

med verktygen fortfarande i händerna

vet sällan om att hon är - lycklig!                      

                                               

Får jag gömma några drömmar hos dej?
Några naiva och vackra
som andra kanske skrattar åt.
Jag vill låta dom bo
längst inne i dej.

Får jag dansa klumpigt
och sjunga falskt för dej
en solig dag
när hjärtat spränger i bröstet?
Se inte till reflexerna,
upplev källan!

Får jag vara i din värme
och långsamt mjukna
när själen blivit lite frostbiten
Håll om mej
tills jag ler igen!

Får jag slösa min kärlek på dej?
Får jag skratta, krama, sjunga, gråta
och dansa av kärlek
utan att du blir rädd?
Jag vill se dej i ögonen
och låta ett leende
berätta att jag älskar dej

                                                               Jag önskar alla andra
                                                               det bästa som jag vet.
                                                           Jag kan ju inte be för dem
                                                               i all min gudlöshet.
                                                           Men skulle jag försöka,
                                                           då tror jag att det kom:
                                                         "Låt inte någon finnas till,
                                                              som ingen tycker om!"

                                                           Om människor är ringa
                                                             och fattiga - än sen,
                                                          om bara de blir älskade,
                                                             åtminstone av en.
                                                           För rikedom och ära,
                                                          det låter kanske bra.
                                                       Men kärlek är i alla fall
                                                             det enda vi vill ha