Lite info


Hur mycket övervikt hade du innan operation?
50 kg. ursch

Hur lång är du:
170 cm

Ålder:
23


INNAN OPERATION

Varför gjorde du inget tidigare?
Jag har kämpat med vikten i större delen av mitt liv. Det hela började i förskolan och sedan fortsatte tills jag var 21år då jag tog tag i att ansöka gbp av landstinget. Har prövat alla möjliga metoder innan o det gick åt skogen med allt så sista utvägen för min del var att genomföra en operation för att få hjälp. Ångrar mig inte en sekund

Hur länge var du överviktig innan operation?
Jag har varit överviktig sedan jag var ungefär 10 år.

Vad anser du vara orsaken bakom din övervik?
Gener i släkten och sedan för god och fel mat.

Fick du förberedda dig (tex äta flytande kost) innan operationen?
Fick dricka flytande i 3veckor. Blev både modifast och naturlett.


OPERATIONEN

Fick du själv bekosta operationen?
Nej landstinget

Fick du välja vilken operationsmetod du ville ha? Om du fick välja varför valde du denna metoden?
Var inte så kunnig inom dessa operationsområden hade mest hört av gbp dels av det valde jag att göra den. Men hade jag fått mer info om alla andra hjälp medel så hade jag nog genomgått något mildare istället för den värsta man kan göra.

Titthål eller snitt? Hur många titthål? Hur är ärrbildningen efteråt? Problem med ärren?
Fem små titthål. ljusa,läkta och fina syns knappt.

Hur var det att vakna upp efter operationen?
Snurrigt! Vaknade av att jag var tvungen att spy men det kom inget bara en massa hulkande.
Upplevde du stor smärta?
Vaknade med smärta då jag inte hade fått tillräckligt med mängd av morfin. Hade problem att sova eftersom jag inte kan sova på rygg och var tvungen så fick morfin för att kunna sova o slippa smärtan man kände av all gas dom pumpat in. Men smärtan satt typ bara i en dag sen var den som bort blåst

Hur lång tid fick du vara på sjukhus?
Jag skulle opereras vid kl 7 på morgonen men blev förseningar så kom nog in på operation straxt innan kl 8 skulle ja tro. Opererades onsdagen och fick åka hem på fredagen.


FÖRSTA TIDEN

Fick du någon information om hur du skulle göra efter operation?
Ja, jag fick jättemycket information om allt.

Hur länge fick du flyta efter operation?
Skulle ha flyttit 3 veckor efter operation men började lite smått andra veckan och det gick bra sen gick jag över till mosad mat var efter sen rullade det på kanon.


Klarade du av det?
Se ovan.


VIKTMINSKNING

Hur mycket gick du ner den första tiden?
Första veckan tappade jag ca 8kg sedan blev det ca 2-3kg i veckan.

Hur mycket har du gått ner nu? På hur lång tid?
Sedan flytstart den 20/04-11 har jag gått ner 41kg.

Är du nöjd?
Ja absolut! Men helst vill man ju bara bli av med allt på en gång o stirrar sig blind på vågen.

Har det gått fort eller långsamt tycker du?
Svårt och säga man vill ju se resultat direkt och när man typ stor stil blir man irriterad men nöjd att jag ej har gått ner snabb och att all hud har hunnit med som tur är. Även fast huvudet inte alla gånger är med i svängarna men blir bara bättre och bättre

Hur kändes det efter operationen och hur känns det nu?
Omtumlande och en rejälomställning för kroppen men ångrar det inte ett dugg nu i efterhand var mest i början när det vart lite komplikationer.


LIVET EFTER

Är livet efter operationen som du förväntade dig?
Det är betydligt enklare man orkar mer och kan äta det mesta som man åt innan operationen.

Är livet efter operationen som sjukvården beskrev för dig?
Ja

Vad har du ändrat i din livsföring?
Lever som förut men tränar mer,tänker på vad jag äter och trivs bättre med mig själv.


MATEN

Hur ofta äter du under dagen?
5-6 gånger

Kan du äta allt möjligt?
Nej. ägg funkar inte

Har du fått smak på något som du inte åt tidigare?
Älskar allt med vitlök och wook

Fungerar operationen som en sorts antabus för dig?
Jo det kan man säga. Äter jag för fett mat så säger kroppen ifrån.

KOMPLIKATIONER

Har du haft några komplikationer?
Fredagen när jag kom hem så hann jag va hemma några timmar innan jag började kräkas och få kulspruta i arslet. Sprang på muggen var femte minut. Resultatet av allt hulkande blev att titthållet gick upp mer än vad det skulle. Åkte in till akuten fick morfin sedan tog dom tempen 40graders feber skickades akut i ambulans in till norrköping där jag lades in ca 4 dagar då dom efter alla prover och gått ner med kamra i magen hittade att jag hade fått en infektion i nya magsäcken som ställde till det för mig. Sen gick det ca 5 månader då det blev dax för nästa besök på akuten då jag bara låg o krampa,skrek,hade hög feber och grät. Vissade sig att jag hade fått någon slags magsjuka trodde dom som gjorde att magen knöt sig på nåt lustigt viss så blev inlagd med dropp,morfin och något annat vätskedrivande.


OMGIVNINGEN

Hur har omgivningen reagerat? Berättade du det eller du höll det för dej själv?
Inte många som visste att jag hade gett mig in att söka denna operation. Så många blev paffa när jag väl berättade att jag fått operationstid. Många förstod inte varför jag var envis på att genomföra en sådan operation. Gjorde den för var trött på mitt liv som överviktig och hatade mig själv.

Hur har det fungerat på jobbet/vardagen efter operationen?
Det har fungerat kanon! Inga problem.


SAMMANFATTNING

Har du gått ner allt du vill, eller är du nöjd där du stannat?
Bara varit opererad i snart 9 månader och vill gå ner ca 10 kg till sen är jag nöjd.

Har du ångrat operationen tidigare och/eller ångrar du operationen nu?
I början ångrade jag mig att jag gjort den när man råkade ut för allt elände. Men nu när man mår bra och ser resultat för månad till månad så blir man peppad att man mår så pass bra att man gjorde rätt beslut att genomgå denna operation trots all kritik man fått stå ut med.

Vad anser du ligga bakom att det gått som det gjort för dig med viktminskningen?
Operationen är ju grunden sedan att man har sköt allt ätande och sedan kommit igång med träning och orkar kämpa mer o röra på sig. Dock dålig på drickandet men kämpar.




.: Jennie Lenita - 3 barnsmamma :.
2012-03-04 | 08:18:46 | http://jennielenita.blogg.se/
Det där var verkligen intressant att läsa om. Vilken kämpa du är ♥



En fråga ang designen, vill du ha båda menyerna på samma sidan eller varsin sida?